Langkau ke kandungan utama

Cerpen : Bangtan Lover's Pt 4

BANGTAN LOVER'S (PART 4) 

Dihari hujung minggu itu, sangatlah hari yg amat membosankan.Tiada aktiviti yg best nak dibuat.Sekejap sekejap bukak twitter, sekejap sekejap bukak facebook, dan sekejap sekejap bukak youtube pulak.

Dalam sedang aku ralit dengan komputer riba aku tu, mama memanggilku di dapur.Aku yg duduk di balkoni tingkat bawah pun berlari ke dapur.Aku lihat mama baru selesai memotong kek dan diletak ke dalam sebuah bekas.
"Ada apa mama?" Tanyaku sambil mengambil sepotong kek di dalam pinggan dan makan.
"Lisa tolong hantarkan kek ni ke rumah jiran depan rumah kita tu." Mama menyerahkan bekas kek td.
"Kenapa plak Lisa yang kena hantar?"
"Apa salahnya, diorang kan kawan2 Lisa jugak." aku malas sebenarnya nak pegi.Hal semalam buatkan aku rasa segan nak berkawan rapat dengan diorang walaupun tahu niat diorang ikhlas nak berkwn dengan aku.
"Abang Faiz pun boleh hantarkan.Suruhla abang Faiz.." Belum sempat aku habiskan kata2ku, abang Faiz yg baru pulang dr jogging dah memotong.Telinga kuali betul abang aku sorang ni.Kuat betul pendengaran dia.
"Seeloknya adik yg hantar, barula diorang suka."
"Apa kena mengenanya pulak?" konfius plak aku dgn kata2 abg Faiz ni.
"Yela, bila adik yang hantarkan mestila diorang akan suka makan.Apala adik ni.Tupun tak tahu." Selamba abang Faiz berkata seraya meneguk air.Otak aku cuba memproses kata2 abg Faiz.Tetiba je aku tak boleh hadam apa yg abang Faiz maksudkan.
"Dah2, Lisa pergi hantar jela cepat.Tak payah nak bagi macam alasan."Mama yg pandang dari tadi pun menghentikan perbualan kami.Aku pun mengalah,mengambil bekas kek itu dan berjalan keluar ke rumah Bangtan Boy's.

****

Tercegat aku berdiri di hadapan rumah Bangtan Boys.Terpegun sekejap aku tengok rumah diorang.Besar dan cantik.Nampak mewah.Maklumlah artis popular katanya,mampula nak sewa rumah besar camni.Tapi kenapa diorang tinggal kat taman perumahan biasa camni?Kenapa tak duduk saja kat tempat yg lebih mewah? Perumahan elit ke?

Jari aku menekan loceng rumah diorang.Tshirt yg aku pakai aku betulkan sedikit.Kelihatan J-Hope keluar membukakan pintu pagar dan melemparkan segaris senyuman.
"Hai, si cantik.Tak sangka awak datang." Amboi, bukan main lagi J-Hope ni.
"Hai,sorryla lau saya menganggu.Saya datang hantarkan kek.Mama saya buatkan." Aku menyerahkan bekas kek di tanganku.
"yeke.Terima kasihla.Ehh, jomla masuk dulu." J-Hope berkata sambil menyambut bekas kek td.
"Ehh..takpela.Saya nak balik." Segan aku nak masuk ke rumah diorang.
"Jomlaa..diorang semua ada kat dalam.Diorang mesti suka awak datang.Jom3." Belum sempat aku nak berkata lagi, J-Hope dah menarik tangan aku ke dalam.

Tatkala aku masuk ke dalam rumah diorang,terpegun aku tengok susun atur perabot dan perhiasan rumah diorang.Nampak kemas dan cantik.Nampak mahal jugak barang2nya.Dalam ralit tengok, aku dikejutkan dengan suara V.

"Wah, tengok siapa yg datang ni." tersipu malu aku dibuatnya. Aku senyum dan menegur mereka.
"Hai V."
"She sent a cake for us.sedap kek ni Lisa." J-Hope berkata sambil merasa kek dalam bekas itu.
"Yaa..Hoseok-ah, janganlah makan sorang.Kami pun nak makan jugak." V merebut kek dari tgn J-Hope.Jimin juga berebut kek itu.Tak ubah mcm budak2 tadika.Geli hati tengok gelagat diorang.

Suga yg lihat aku yg agak terkejut tengok member2 diorang yang saling berebutkan kek itu pun berkata.
"awak jgn amek hati ye dengan diorang.Diorang memang suka camtu." suka betul aku tengok senyuman Suga. manis betul.
"since you here, dudukla dulu.Let me make a drink for you. ok girl." Jin mengajak aku duduk di sofa.
"Thanks.Tp saya dah minum kat rumah tadi." Aku masih rasa kekok berada di hadapan tujuh lelaki kacak itu.
"takpe.bukan senang nak ada perempuan yg datang ke sini.Dudukla dulu.Saya buatkan air sekejap." Jin berlalu ke dapur dan merebut kembali kek ditangan J-Hope, V dan Jimin.

Kelihatan Jungkook dan Rap Mon baru turun dari tingkat atas.
"Yah..apa yg bising2 ni?" Rap Mon yg kelihatan mamai seperti baru bangun tido berkata.
"Hai Lisa.Awak ada kat sini?" Tegur Jungkook yang terkejut.Aku melemparkan senyuman buat mereka dan beri salam buat mereka.
"Hai guys."
Rap Mon yg baru sedar dari mamainya menjawab."Hai Lisa.Awak rupanya.Selamat datang ke rumah kami." Dia mengambil duduk di sofa.
"Terima kasih.Saya datang bawakkan kek.Mama saya yg buatkan."

Jin yang datang dari dapur membawakan minuman dan kek yang aku bawakan tadi dan diletakkan di atas meja.

[p.s.: perbualan seterusnya ditaip dalam bentuk dialog]

JIN: Jemputla minum.Air biasa saja.
aku: Thanks.Sedap air ni. (aku seraya meneguk air oren dalam gelas yg dihidangkan)
RAP MON: Sedap betul kek yg mama awak buatkan.Sampaikan terima kasih kepada mama awak ya.(Dia pun mencapai kek itu dan makan)
JIMIN: Lau kek ni mama awak buat sedap, mesti awak buat pun sedap kan Lisa.
V: Betul.Nanti bolehla awak tolong buatkan untuk kami.
Aku: Saya takla pandai sangat.Bolehla sikit2.
JUNGKOOK: Saya pun teringin nak rasa kek yang awak buat.
SUGA+ J-HOPE: kami pun.
Aku: Ok, nanti saya buatkan.Tapi lau tak sedap jangan marah saya ye.
JUNGKOOK: saya tawu awak buat mesti sedap.
Aku hanya senyum memandang Jungkook apabila dia berkata begitu.Hensemnya tengok dia senyum.

Dah selesai makan, aku bantu mencuci gelas dan piring di dapur. Puas Jin melarang aku, tapi aku tetap berdegil untuk tolong cucikan.Akhirnya dia pun mengalah dan berlalu ke depan.Masing2 kekenyangan dan menonton tv di ruang tamu.

Selesai je mencuci, Suga menarik tanganku mengajak aku ke tingkat atas.Katanya ada sesuatu yg nak ditunjukkan padaku.Sampai saja pada satu bilik yang sepertinya sebuah bilik rakaman atau studio rakaman Suga mengajakku masuk.Aku pun masuk dan di lihat J-Hope dan Rap Mon juga turut berada di situ.

RAP MON: Lisa, ini studio recording kami.Kat sinila kami akan menciptakan lagu2 Bangtan Boys.
J-HOPE: Ye.Awakla orang pertama yg masuk ke studio kami selain member2 BTS.
Aku: Tapi kenapa tunjukkan pada saya? Saya tak tahu apa2 tentang muzik.
SUGA: sebab awak kawan perempuan yg paling rapat dengan kami.Awak je yg boleh masuk ke sini.
RAP MON: Thats right Lisa.First time kami kenal awak, kami dah iktirafkan awak sebagai fans istimewa kami.
SUGA: kami bagi peluang pd awak untuk dengarkan lagu2 Bangtan Boys.Mesti awk akan suka.

Suga pun memasang lagu2 popular mereka seperti I need U, No More Dream, dan Run dari komputer yg ada kat situ.First time aku dengar lgu2 ni, dan aku dah jatuh suka.Rap Mon pun menceritakan latar belakang kumpulan diorang, tentang muzik yg dibawa diorang.

Aku yg mendengar berasa kagum dengan diorang.Selama ni aku tak tahu tentang diorang.Tak sangka mereka sangat popular dan mempunyai ramai peminat di seluruh dunia.Aku diperdengarkan hampir ke semua lagu didalam album2 mereka dan menonton video muzik diorang.Sangat hebat.

Bersambung...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po