Langkau ke kandungan utama

Cerpen Fanfic: Kim's Family (Part 3)

KIM's FAMILY (PART 3)

(Rumah Keluarga Kim) 
Ji Won mula mengadun bahan2 membuat kek hari jadi untuk abangnya. Dia ditemani adiknya Taehyung dan Hyunsik di dapur. Sedangkan abang keduanya sedang belajar di taman. Kebetulan juga, abang sulung mereka sedang ke luar daerah kerana atas urusan kerja. Esok hari baru dia balik dan esok merupakan hari jadinya. Maka, mereka sedang menyiapkan kejutan untuknya.

"Noona, camni ok tak? " Tanya Taehyung seraya menunjukkan adunan coklat yang dimasaknya pada kakaknya. 
"Wahhh, pandainya TaeTae. Cantik coklat tu."Puji Ji Won sambil mengusap rambut Taehyung. Taehyung hanya tersengeh memandang kakaknya. Hyunsik yang sedang duduk di meja tersenyum melihat gelagat mereka berdua. Hyunsik senang hati melihat keceriaan di wajah Ji Won. Baginya,  jika Ji Won gembira,  dia turut gembira. Kerana Ji Won adalah kebahagiaannya. Kenangan bersama Ji Won membawanya kembali ke masa lalu.  

(Flashback) 
Ji Won dan adik beradiknya bersama sahabatnya Hyunsik sedang seronok mandi sambil berkelah di pantai bersama-sama. Masing2 bergelak ketawa dengan gembira. Ji Won dan Hyunsik sama2 menghidangkan makanan untuk abang2nya ketika abang2nya sedang asyik mandi. 

" Ji Won ah,  aku nak tanya kau something. Boleh tak?" Hyunsik bersuara. 
"Bwo? Sejak bila kau nak kena mintak izin aku bila bertanya ni?" Ji Won bertanya sambil mengangkat keningnya memandang Hyunsik. 
"Hehe... Aku nak tanya kau, kau tak terfikir ke nak ada someone special? Maksud aku, boyfriend." Ji Won memandang kehairanan mendengar soalan Hyunsik. Lantas, tangan Ji Won memegang dahi Hyunsik.  Hyunsik pula menepis tangan Ji Won. 
"Yah, aku tak demamlah. Yang kau pegang dahi aku kenapa?" Kata Hyunsik. 
" Yela mana tahu kau demam ke? Tiba2 je kau nak tanya camtu? Sebelum ni takde pulak kau nk tanya pun. " Bidas Ji Won.  Hyunsik tersentap dengan soalan pedas Ji Won. 

"Sebab tak penah tanyala, aku tanya kau ni? Jawab jela." Rungut Hyunsik sambil makan kerepek ubi. Ji Won tersenyum memandangnya. 
" Kau lambat tanya. Sebenarnya, aku memang sukakan seseorang pun? " Jawabnya sambil tersengeh. Hyunsik terkejut dengan pengakuan Ji Won. Hatinya bagai tersentap dengan jawapan Ji Won. Lalu dia bertanya untuk kepastian apa dia salah dengar atau tak? 
"Jinjja? Nugu?  Sape orang yang kau suka tu? Tak bagitahu aku pun. " Tanya Hyunsik tidak sabar. 
"Huhu, adalah.  Biarlah rahsia." Ji Won pun berlari sambil ketawa. Hyunsik mengejarnya. Berlakula adegan kejar mengejar di antara mereka. 
(Flashback end)

"Yah, Lim Hyunsik! Kau tak dengar ke aku panggil?" Panggil Ji Won sambil menampar bahu Hyunsik. Hyunsik yang tersedar dari lamunannya hanya terkebil-kebil matanya. 
"Owh, kau panggil ke? Mian. Aku tak dengar. Hehe.. " Ji Won menggeleng-geleng kepala dengan telatah Hyunsik. Dari tadi dia melihat Hyunsik memandangnya kemudian termenung sehingga dia panggil pun tak bersahut. 
"Kau ni aku panggil kau datang sini untuk tolong aku buat kek. Ni kau boleh duduk termenung kat sini. Hisy, jinjja." marah Ji Won. 
"Aku nak tolong apanya? Aku bukan pandai buat kek pun. Makan aku pandaila, haha.. " Tawa Hyunsik. Ji Won dah naik geram.
"Takde2 nak duduk saje je. Sini tolong aku siapkan preparation untuk esok." Ji Won menarik tangan Hyunsik. Hyunsik hanya menurut. 

****
(Keesokan harinya di rumah Keluarga Kim)
Malam itu,  Ji Won dan adik beradiknya dan dibantu oleh Hyunsik membuat persediaan untuk memberi kejutan hari jadi untuk Junmyeon. Abang sulung mereka dalam perjalanan pulang ke rumah dalam beberapa minit saja lagi. Mereka pun merancang awal2 untuk kejutan buat abang mereka. 

"Ji Won, kek dah siap ke?" Tanya Myungsoo pada adiknya. 
"Dah oppa. Ni haa keknya. Cantik kan?" Tunjuk Ji Won. 
"Wahhh, jinjja yeoppeun. Naseb baik tak hangus dapur kali ni." Puji Myungsoo lalu mengangkat ibu jarinya. 
"Sebab ada kitorang, lau tak memang hanguslah, haha.. "Usik Taehyung. 
"Yah, Taehyung ah.. Kau kutuk noona ya! " Marah Ji Won. 
"Dah2. Jangan nak gaduh. Rasanya Junmyeon hyung dah dekat kan. Baik kita stand by sekarang. " Kata Hyunsik pula. Mereka pun segera bersiap sedia pabila kedengaran bunyi kereta memasuki kawasan rumah. Lampu di ruang tengah rumah dipadamkan.

Myungsoo membuka tombol pintu. Melangkah ke dalam rumah, dia hairan melihat lampu tidak dibuka. "Manalah diorang ni pergi. Lampu tak bukak. Hisy." Bebel Junmyeon. Tatkala dia ingin menekan suis lampu utama kedengaran suara nyanyian dari arah dapur. Junmyeon menoleh.

"Saengil Chukka hamnida, saengil chukka hamnida, saranghae uri Junmyeon hyung, saengil chukka hamnida.. "Junmyeon dengan jelas dari cahaya lilin, Ji Won, Myungsoo, Taehyung dan Hyunsik keluar dari ruang dapur dan berdiri di hadapan bersama sebiji kek ditangan Ji Won. Junmyeon tak terkata betapa terkejutnya dia. 
"Saengil chukkahae oppa. Kitorang doakan oppa panjang umur dan sihat sentiasa. We love you oppa. Saranghae. "Ucap Ji Won lalu mencium pipi abangnya. 
" Gomawo. Thanks guys. Tak sangka korang ingat birthday hyung." Kata Junmyeon sambil memeluk Ji Won. 
"Most welcome hyung. Cepat hyung, make a wish. Pastu tiup lilin. " Arah Myungsoo. Myungsoo pun meniup lilin. Kemudian, mereka pun makan bersama-sama sambil berbual-bual.  

****
(Luar rumah Keluarga Kim) 
Ketika Ji Won sedang naik ke biliknya, mereka berempat saling berbual. Junmyeon bertanya pada Hyunsik. "Hyunsik, kamu tak nak terus terang dengan Ji Won ke tentang perasaan kamu?" Tiga pasang mata memandang ke arahnya. 
"Perasaan apa hyung cakap ni? Saya tak faham." Jawab Hyunsik. 
"Alaa, tak payah la kau nak selindung lagi. Kitorang tahu kau sukakan Ji Won." Kata Myungsoo pula. 
"Anio. Takdela." Hyunsik cuba menafikan. 
"Kalau kamu suka dia, kamu terus terang je. Kitorang tak kisah. Lagipun kami semua dah kenal kamu dah lama. Hyung lebih suka kamu dengan Ji Won. Sebab kami tahu, kamu yang lebih terbaik untuk Ji Won." Terang Junmyeon.

"Kau kena terus terang dengan dia lau kau tak nak dia dengan orang lain. Kami semua restu hubungan korang." Balas Myungsoo pula sambil menepuk bahu Hyunsik. Hyunsik hanya mengangguk. 
"Hyung,  Nuna dah datang tu." Taehyung berkata tatkala melihat Ji Won berjalan ke arah mereka. Masing2 mengangkat kepala mereka memandang Ji Won. 

"Korang dah habis makan ke? " Tanya Ji Won.
"Dah. Ji Won makanlah dengan Hyunsik. Kitorang nak masuk dulu. Jom hyung, Taehyung." Ajak Myungsoo sambil menarik tangan Taehyung. Mereka bertiga pun masuk ke dalam rumah. 
"emm..  Diorang kenapa?" Hairan Ji Won melihat telatah mereka. Dia memandang ke arah Hyunsik, tapi Hyunsik hanya mengangkat bahu lalu meneguk minuman. 

****
(Di Sungai Han)
Ji Won menunggu Hyunsik di tepi Sungai Han. Dia sudah berjanji untuk berjumpa dengan Hyunsik seperti yang dijanjikan semalam. Hyunsik mengajaknya mengambil angin di situ. Sesekali dia membetulkan rambutnya yang jatuh di dahinya. Hyunsik melihat dari jauh, Ji Won sedang duduk di bangku di tepi sungai. Dia menarik nafas dalam2. Dia perlu berterus terang dengan Ji Won segera. Dia tidak kisah jika Ji Won tidak boleh menerima cintanya,  asalkan dia boleh beritahunya. 

Hyunsik pun berjalan ke belakang Ji Won perlahan-lahan agar tak disedari Ji Won. Dia pun menutup kedua2 mata Ji Won dengan tangannya. Dia tak mengeluarkan suaranya. 
"Yah, Nuguya?" Tanya Ji Won terperanjat. Namun tiada siapa menjawab pertanyaannya. Dia meneka.
"Hyunsik ssi. Is it you?" Perlahan-lahan tangan dilepaskan dari mata Ji Won. 
"Cakk.. "Sergah Hyunsik.
"Yah.  Aku tahu tu kau." Tersenyum Hyunsik memandang Ji Won dan mengambil duduk di sebelah Ji Won. Hyunsik pun mengeluarkan cincin dari poket jaketnya. 

"Ji Won ah, aku ada sesuatu nak bagitahu kau." 
"Mwoya? " Tanya Ji Won sambil menoleh ke arah Hyunsik. Kini mata mereka saling bertentangan. Jantung mereka sama2 berdegup kencang. 
"Ji Won ah, aku...aku.. " Tergagap Hyunsik hendak berkata. 
"Mwoya?  Kau nak cakap apa? " Naik geram juga Ji Won dengan Hyunsik ni. 
"Ji Won, aku sebenarnya dah lama sukakan kau. Sejak kita kecil lagi. Aku dah lama nak bagitahu kau tapi aku tak sempat sebab kau dah couple dengan Jaehwan tu dulu. Baru sekarang aku ada peluang nak bagitahu kau. Sarangahe Ji Won ah. Sudi tak kau jadi gf aku? " Bagitahu Hyunsik sambil menghulurkan cincin pada Ji Won. Terkejut Ji Won mendengarnya. Dia tak sangka rupanya mereka mempunyai perasaan yang sama. 

"Yah,  Lim Hyunsik!" Jerit Ji Won. Hyunsik takut jika Ji Won tidak boleh terimanya. Tapi dia redha jika Ji Won tak menyukainya. 
" Hyunsik ahh. Neo pabo ya. Kenapa kau tak bagitahu awal2? Nado. Nado saranghae." Jawab Hyunsik lalu memeluk Hyunsik. Hyunsik terpana. Dia tersenyum gembira lalu membalas pelukan Ji Won dan mencium dahi Ji Won. 

"Yah. Sejak bila kau sedar kau cintakan  aku?" Tanya Ji Won.
"Emm,  aku tak ingat. Tapi aku memang dah cintakan kau sejak kita kecik lagi. Kau ingat tak masa kita kat pantai dulu. Aku ada tanya kau kalau kau ada orang yang kau suka. Masa tula yang aku sedar, aku tak boleh tipu diri aku yang aku sebenarnya cintakan kau."
"Jinjja? Waktu tu kau ingat kan aku ada cakap aku ada sukakan seseorang. Actually, that's you Lim Hyunsik ssi. Tapi aku ingat kau tak cintakan aku, sebab tu aku couple dengan Jaehwan. " Terang Ji Won. 
"Rupanya kita saling memendam rasa. Mianhae Ji Won. Aku terlambat.." Hyunsik memandang Ji Won.
"Ani. Kau tak lambat pun." Ji Won memeluk Hyunsik. Hyunsik pun menyarung cincin ke jari Ji Won. 
"Saranghae Ji Won."
"Nado." Mereka pun saling berpelukan. Wajah kebahagiaan jelas tergambar di wajah masing2. 

~Tamat~

...................................................
(P.s.: Aku taip cerpen ni sebulan lebih dah. Baru hari ni disiapkan sepenuhnya dan dipublishkan. Maaf jika ceritanya kurang memuaskan. Kerana endingnya cerita ni last minit dapat idea, dan ideanya tak menarik. Mianhae guys. Keep supporting me. Tq :)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po