Langkau ke kandungan utama

Cerpen Fanfic: Kim's Family (Part 2)

KIM'S FAMILY (PART 2)

(Seoul Garden Cafe) 
Kelas Ji Won dan Hyunsik pagi itu tamat awal kerana pensyarah mereka perlu menghadiri mesyuarat. Ji Won dan Hyunsik pun pergi ke kafe di bandar selepas tamat kuliah mereka. Myungsoo tidak ikut serta kerana perlu menghadiri perjumpaan kelab teater. Mereka mengambil satu sudut di hujung cafe. Pelayan cafe datang mengambil pesanan.

"Welcome to our cafe. What do you want order?" Tanya pelayan kafe. 
"Kau nak air apa?" Hyunsik bertanya pada Ji Won yang sedang membelek handphone ditangannya. "Kau order jela apa2 pun. Aku ikut je." Jawab Ji Won tanpa memandang Hyunsik. 
"Ok. Give me one Americano coffee and one Chocolate ice." Pesan Hyunsik pada pelayan. Pelayan itu pun berlalu setelah mencatit pesanan itu. Hyunsik tahu Ji Won sukakan air coklat.  Sebab itu, dia memesan air itu untuk Ji Won. 

Selepas beberapa minit, minuman yang dipesan pun sampai. Mereka sama2 menyedut air masing-masing. "Ji Won ah, kau dari tadi asyik tengok phone tu je. Kau tengok apa tu?" Tanya Hyunsik sambil menongkat dagunya. Ji Won pun mengangkat wajahnya memandang Hyunsik.
"Sibuklah kau.Ni,aku tengah tengok ni. " Ji Won berkata seraya meletakkan phonenya di atas meja dan disuakan kepada Hyunsik. Tertera beberapa gambar kek hari jadi di skrin. Hyunsik mengambil phone itu dan menscroll satu persatu gambar kek2 itu. 

"Cantik kan kek2 tu. Nampak sedap je kan?" Kata Ji Won. Hyunsik memandang Ji Won. Dia pun berkata. "Cantik memanglah cantik. Tapi buat apa kau tengok gambar tu? Bukan boleh makan pun lau sekadar ada dalam phoneje.Hari jadi kau kan lambat lagi." Hyunsik menyerahkan kembali phone kepada Ji Won. 
"Kau ni. Birthday Junmyeon oppa kan dah nak dekat. So aku nak buat kek untuk birthday party dia nanti." Hampir tersembur air yang diminum Hyunsik pabila mendengar kata2 Ji Won tadi. 

"Mwo? Kau nak buat kek? Buat sendiri?" Tanya Hyunsik sambil memandang tepat2 ke dalam anak Mata Ji Won. 
"Yela. Apa kau tak percaya ke?" Ji Won mengangkat keningnya memandang Hyunsik. 
"Whoa.. Reti ke kau? Kau tak takut ke kang terbakar pulak dapur rumah kau, haha.. " Hyunsik ketawa. Ji Won sudah merah wajahnya menahan geram. 
"Ya! kau kutuk aku ya. Kau jangan pandang aku sebelah matalah." Geram Ji Won melihat kawannya itu. Tak habis gelakkannya.
"Haha, yela tu. Kau tak ingat ke hari tu kau masak kek sampai berasap oven kat rumah kau. Kek kau hangus. Tak pasal2 oppa kau dah tak bagi kau masuk dapur. Ingat tak, ingat tak? " Hyunsik tetap ketawa besar. 
" Kau ni..Tak payahlah nak ungkit hal tu. Aku bukan sengaja. Waktu tu aku tertido. Sebab tu, kek aku tak jadi." Masam muka Ji Won. Dia pun lantas bangun keluar dari kafe bersama begnya. Hyunsik pun baru sedar kata2nya menyinggung hati Ji Won pabila dia melihat Ji Won bangun meninggalkannya. 

"Alamak! Ji Won dah merajuklah pulak."Hyunsik pun meletakkan duit di atas meja dan cepat2 berlari mengejar Ji Won. Di jalan, dia melihat Ji Won sedang berjalan seorang diri. Hyunsik pun berlari ke arahnya. Dia berjalan di sebelahnya. 
"Ji Won ah, mianhae. Aku bukan sengaja nak perli kau. Sorryla." Hyunsik cuba memujuk. Dilihat wajah Ji Won masam. Ji Won diam tak berkata apa. Hyunsik pun menghentikan Ji Won dari berjalan. Ji Won mendengus. 
"Ji Won ah, janganlah merajuk. Kau maafkanlah aku ehh. Aku tak berniat nak kecikkan hati kau. Sorry." Hyunsik merapatkan kedua-dua tapak tangannya di hadapan wajah Ji Won. 
"Kutuklah lagi. Mentang2lah aku tak pandaimasak.Huhh " Ji Won memuncungkan bibirnya.
"Ala, aku cakap camtu tu pun nak merajuk. Sensitiflah kau ni." Ji Won mengetuk kepala Hyunsik pabila mendengar kata2 kawannya itu. Hyunsik mengaduh kesakitan.

"Sakitla Ji Won ah. Ok2, mianhaeyo. Aku gurau je. Aku tahu kau memang pandai masak. Aku saje nak usik kau. Kau janganlah merajuk, marah aku. Nanti aku nak kawan dengan sape? Aku ada kau je. " Hyunsik berkata sambil membuat muka sedihnya. Ji Won tersenyum melihat memek muka Hyunsik.  
"Eee, naseb baik kau ni kawan baik aku. Lau tak, aku tak nak cakap dengan kau sampai bila-bila."  Kata Ji Won. Tersenyum Hyunsik mendengar.
"Tq chingu. Jomla balik, aku tak sabar nak tengok kau masak kek." Hyunsik terus berjalan ke depan. 
"Ya! Overlah kau ni. Tunggulah aku lau ye pun." Ji Won pula mengejar Hyunsik dari belakang. Mereka pun sama2 berjalan pulang sambil berpegangan tangan. 

****
(Di rumah Keluarga Kim)
Ji Won berjalan memasuki ruang dapur bersama ipad di tangannya. Dia membuka kabinet dapur dan mencari bahan2 dan alatan membuat "Kek Coklat Cheese" berdasarkan resepi yang di googlenya di dalam ipad. Ada beberapa bahan yang diperlukannya tiada. Sedang dia mencatit dalam buku notanya bahan2 yang dia perlu beli, Taehyung menegurnya di dapur. 
"Noona buat apa tu?" Tanya Taehyung.
"Owh TaeTae ah, noona nak buat kek untuk Birthday Party Junmyeon oppa." Jawab Ji Won.
"Mwo? Tak payahlah noona. Apa kata noona beli je kat kedai. 
"Andwae! Noona nak buat jugak. Kamu kena tolong noona."
"Sirheo! Nanti hangus lagi." Taehyung kata sambil membuka peti sejuk. 
"Alaa, tolonglah noona. Kali ni noona yakin, noona pasti berjaya." Pujuk Ji Won. 
"Yela tu. Kalau hyung marah lagi, TaeTae tak nak masuk campur." Taehyung pun berlalu bersama botol air ditangannya. 
"Yah Taehyung ah. Isy, budak ni. Tak boleh harap betul lah." Rengus Ji Won. Selesai Ji Won menulis, dia pun berlalu ke tingkat atas. 
***
(Di pekan)
Ji Won dan Myungsoo memilih barang2 hiasan untuk sambutan hari lahir abang sulung mereka. Dari belon hingga ke hadiah, mereka telah beli. Selesai membayar barang2 yang dibeli, mereka berjalan keluar dari kedai menuju ke supermarket untuk membeli bahan2 membuat kek. 
"Ji Won ah, make sure kek kali ni menjadi. Lau tak jadi jugak, oppa takkan izinkan kamu masuk dapur lagi." Myungsoo sempat berpesan pada adiknya. 
"Don't worry oppa. Kali ni pasti akan berjaya. Oppa tunggu dan lihat je. Arasso? " Ji Won pun berlalu ke rak bahan2 membuat kek. Myungsoo hanya menggeleng-geleng melihat gelagat adiknya itu.

Sedang Ji Won memilih barang2 di atas rak, kedengaran suara menegurnya. Tersenyum Hyunsik yang berdiri di hadapannya. 
"Hai Ji Won. Apasal datang tak ajak aku? " Hyunsik membantu Ji Won memasukkan barang2 di dalam troli. 
"Saja tak nak susahkan kau. Lagipun,  Myungsoo oppa ada kat rumah, so aku ajaklah dia temankan aku. Camne kau tahu aku ada kat sini? " Tanya Ji Won sambil memandang Hyunsik. 
" Haa, instinct aku cakap kau ada kat sini. Sebab tu aku datang. Rupanya tepat jangkaan aku, haha.. " Tawa Hyunsik. 
"Cehhh, yela tu. Perasan. " Ji Won pun berlalu ke arah Myungsoo yang berada di rak sebelah.  Hyunsik mengikut Ji Won dari belakang. 


Bersambung....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po