Langkau ke kandungan utama

Fanfic: Artis Popular Sebelah Rumah (Part 2)

ARTIS POPULAR SEBELAH RUMAH (PART 2)

Deringan bunyi jam loceng mengejutkan Arissa yang masih tidur. Selepas menggeliat kecil, Arissa pun bangun dan mencapai tuala di penyidai lalu ke kamar mandi. Selesai mandi dan bersiap ala kadar, Arissa berjalan turun ke dapur.Bau enak dari dapur membuatkan perutnya berkeroncong. 
"Good morning along.Kenapa tak kejut Icha? Lau tak boleh Icha tolong along buat breakfast." Sapa Arissa pada abangnya yang sedang menyiapkan sarapan.
"Morning dik. Alaa benda senang je.Along boleh buat sendiri. Lagipun along tak nak kacau Icha,Icha sedap sangat tido." Jawab Azil sambil menanggalkan apron yang dipakai.Uniform pilotnya dikemaskan dan duduk di meja makan bersama adiknya. 

Arissa menuangkan air milo di dalam cawan abangnya.
"Berapa lama kali ni along fly?" Arissa bertanya.
"Two weeks? Macam biasa, Icha jaga diri elok2 ok." Jawab Azil sambil mengusap rambut adik kesayangannya. Inilah satu-satunya adik kesayangannya. Selepas arwah ibu dan ayahnya meninggal, dialah yang bertanggungjawab menjaga adiknya. Kadangkala, dia berasa kasihan terpaksa meninggalkan adiknya jika dia terpaksa tinggalkan adiknya keseorangan di rumah jika dia terpaksa fly jauh. Apalagi kerjayanya sebagai juruterbang memerlukan dia fly merata tempat.

"Along, termenung apa lagi? Cepatlah makan nanti lambat pulak?" Teguran Arissa menghentikan lamunannya.
"Yela.Oklah, along pergi dulu.Ingat pesanan along tu." Selepas menghirup minumannya, dia lantas mengangkat punggungnya bergerak bersama bagasinya ke muka pintu. 
"Icha tahulah.Bukannya baru hari ni along fly." Rungut Arissa sambil menghantarkan Azil ke kereta.
"Along tahu.Saja nak ingatkan.Kang terlupa pulak Icha tu. Dahla, along pergi dulu." Arissa bersalaman dengan abangnya lalu abangnya masuk ke dalam kereta. Kereta yang dipandu abangnya bergerak hingga hilang dari pandangannya. 

Ketika Arissa sedang menutup pintu pagar, kedengaran suara menyapanya.
"Good morning Arissa." sapa Taehyung di balik tembok yang memisahkan rumah mereka.
"Owh Taehyung.Good morning. Awal awak bangun?" Jawan Arissa dengan senyuman di bibir.
"Saya bangun awal nak pergi jogging.Awak pun apa kurangnya.Awal juga awak bangun." Kata Taehyung sambil memakai kasut sukannya.
"Saya memang sentiasa bangun awal.Awak jogging sorang2 je.Mana yang lain?" Tanya Arissa hairan hanya Taehyung saja yang berada di luar rumah pagi itu.
"Diorang masih tido lagi.Lagipun saya memang selalu jogging pagi2 camni sorang2. Abang awak dah pergi keje ke?" tanya Taehyung sambil membuka pintu pagar.
"Dah. Dia baru je gerak."
"Mesti awak sunyi kan bila abang awak takde? Yela, pilot kan selalu fly jauh2."
"Sunyilah jugak, tapi saya dah biasa." senyum Arissa menjawab. Makin di lihat si Taehyung ni makin comel pulak di pandangan matanya. Teringat dia apabila melihat video2 persembahan BTS di laptopnya, Taehyung sangat hensem ketika itu. 
"oklah, saya pergi jogging dulu. Awak tak nak join sekali?" Suara Taehyung mengembalikan dia ke alam nyata.
"Err..takpelah.Saya ada banyak keja kat rumah nak kena buat.Awak jela pergi dulu." 
"Oklah camtu.Saya pergi dulu.Bye Arissa." Lambai Taehyung dan pergi.
"Bye." Arissa kembali masuk ke dalam rumah.

**********************************
Kawan Arissa, Imani datang menemani Arissa di rumah.Imani akan bermalam di rumah Arissa untuk menemaninya jika abangnya ada penerbangan. Tidaklah bosan Arissa berseorangan di rumah.

Dalam sedang menonton tv bersama Arissa, Imani bertanya kerana melihat 4 orang lelaki sedang berada di luar rumah sebelah.
Imani: Icha, ada jiran baru pindah rumah sebelah ke?
 Arissa berpaling ke arah kawannya. Di lihat Imani sedang mengintai rumah sebelah melalui tingkap.
Arissa: Ha'ah.Kau tahu tak diorang tu sape? 
Jawab Arissa sambil turut bersama mengintai jirannya bersama Imani.
Imani: Manalah aku tahu. Aku bukan jiran diorang.
Arissa: Cubalah kau tengok diorang betul2.Mesti kau tak percaya punya.
Imani: Aku tak kenal la.Tengok muka diorang macam orang Korea je.
Arissa: Alaa..takkan kau takkan tak dapat cam kot? Cuba kau tengok.

Imani berpaling ke arah Arissa. Rasa geram kerana Arissa memaksanya untuk meneka siapa jirannya.
Imani: Sah2 la aku tak tahu dan tak kenal.
Arissa: Tu ahli kumpulan EXO dan BTS.Kumpulan faveret aku yang aku cite kat kau tu.

Imani: Yeke? Manalah aku kenal sangat.Aku bukannya kaki Kpop macam kau. tapi kan seronoklah kau kan artis popular tinggal dekat sebelah rumah kau.Hari2 kau boleh jumpa diorang.
Arissa: Hehe, tau takpe. 
Imani: Untunglah kau.Ehh, tapi kan kenapa diorang pindah sini ekk?
Arissa: Diorang cakap diorang nak cari ilham kat sini sambil bercuti. Aku nak naik mandila.Kau duduklah dulu ehh..Nak makan ke minum ke ambik sendiri kat dapur ye.
Imani: Yelah cik Arissa oii.Macamlah aku tak biasa. Ketawa Arissa sambil berjalan naik ke tingkat atas. 

**********************************
(Rumah EXO & BTS) 
Petikan bunyi keyboard piano kedengaran melalui studio kecil di rumah mereka. Baekhyun dan Taehyung sedang berlatih menyanyi di situ. Jimin memasuki bilik studio mengajak mereka turun makan.
Jimin: Guys, jom makan. Chanyeol hyung ajak makan.Makanan dah siap.
Taehyung: Ok. Jom hyung. 

Mereka bertiga pun turun ke bawah. Sampai di ruang makan, mereka mengambil tempat masing2. Baekhyun duduk di sebelah Chanyeol, manakala Taehyung dan Jimin duduk bersebelahan.
Taehyung: Ramen je?
Chanyeol: Ha'ah ni je. Barang dapur belum beli lagi.Nanti kejap lagi kita pergi beli lah.
Baekhyun: Ya, kita tak tahu pasar raya kat mana yang terdekat.Camna kita nak pergi beli?
Chanyeol: Gwaenchanha.Kita cari jela kat pekan2 kecil kat sini. 
Jimin: Hyung, apa kata kita tanya kat jiran sebelah.Kita ajaklah dia tunjukkan jalan.
Taehyung: Wahh..Jiminie-ya bijak betul.

Chanyeol memikirkan cadangan adiknya itu. Seraya dia pun mengangguk bersetuju.
Chanyeol: Ok, setuju. Siapa nak pergi ajak dia?
Baekhyun: kita osom jela. Sapa yang kalah dia kena pergi tanyakan.

Mereka pun memulakan undian dengan bermain osom. Akhirnya, Jimin dan Chanyeol yang kalah.Jadi mereka berdua akan pergi mengajak Arissa. Dalam diam, Chanyeol tersenyum sendiri.Kenapa ya? 

Bersambung....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po