Langkau ke kandungan utama

Istilah Korea Yang Khusus Digunakan Oleh Peminat

Hai..
Bagi peminat2 K-POP cam aku ni mesti familiar dengan beberapa perkataan Korea yg akan aku taip kat dalam entry ni. So, aku nak sharekan info2 perkataan Korea yg paling kerap muncul dalam drama serta dalam Variety Show Korea nihh yg sumbernya dari majalah EPOP,hehe..

(1) 사장 sa.jang (Presiden)
√ Ia sebenarnya adalah "Bos". Apa saja pemilik tidak kira pemilik syarikat, restoran, restoran,kedai kopi ataupun kedai buku semuanya digelar "사장".
√Memandangkan perkataan itu adalah hasil penterjemahan dari kata suku bahasa Han Jepun ke bahasa Korea, jd terdapat segelintir orang akan membuat penterjemahan terus kpd "Presiden" tp ia bukan istilah yg tepat.

(2) 생방 saeng.bang (Siaran Langsung)
√ Ini adalah singkatan kata dari "생방송" (saeng.bang.song), diterjemah dr bahasa Han Jepun "herusu haishin" yg juga membawa maksud "Live" dlm bahasa inggeris, bermaksud siaran langsung. 

(3) 올킬 ol.kil (All Kill)
√ Membawa maksud album yg dilancarkan itu berjaya mengalahkan pihak lawan dlm sekelip mata ataupun menyapu kesemua kedudukan pertama dalam semua carta laman web mahupun juara untuk tiga program muzik terbesar: Music Bank,Show! Music Core dan Inkigayo.

(4) 판사인회 paen.sa-in.hwei (Tandatangan Pembelian)
√ Maksudnya, ialah showcase autograph yg sering kita sebut tu! Perkataan Korea ini adalah gabungan perkataan bahasa Inggeris dgn bahasa Han "fansign+kelab".
√ sementara "Tandatangan" perterjemahan betul bahasa Korea ialah "사인 (sa-in)". Tp banyak juga org akan tulis sbg "싸인 (ssa-in)", mesti ambil perhatian ya!.

(5) 작가 jak.ga (Penulis)
√ sebenarnya "작가" mmg mmpunyai erti "penulis" dalam bahasa Cina, tp fans psti sering mendgr artis yg menyertai rancangan variety memanggil kakitangan team sbg "penulis" kan, dalam situasi ini ia bkn merujuk kpd penulis buku sebaliknya merujuk kpd mereka yg menulis skrip program ,"Penulis skrip"!

(7) 엠씨 em.ssi (MC)
√ MC merujuk kpd juruacara,ia adalah singkatan kata "Master of Ceremonies" (org yg mengawal suasana acara atau majlis) dlm bahasa Inggeris.

(8) PD
√ PD adalah kata singkatan dari bahasa Inggeris "Program Director (Pengarah Acara)", ia juga boleh dirujuk sbg "Producer"( Penerbit).
√ Memandangkan Presiden Syarikat JYP ialah Park Jin Young dan dia juga merupakan Penerbit Syarikat Rakaman, jadi identitinya agak unik. Tidak sperti syarikat lain, artis mrk akn memanggil pegawai pengurusan mrk sbg bos, artis dibawah naungan syarikat JYP byk memanggil Park Jin Young sbg PD!
√ Dalam program variety kita sering dgr panggilan "Na PD", "Na PD" ialah penerbit rancangan Na Young Seok. Rancangan yg diterbitkannya "One Day Three Meals", Youth Over Flower semua  mendapat sambutan hangat.

(9) 사녹 sa.nok (Pra -Rakaman)
√ Ia merupakan kata lawan "Live" (Siaran Langsung). dlm bahasa Korea ia disebut sbg "rakaman awal (사전녹화 sa.jeon.nok.hwa)".Ini adalah kata singkatan bahasa Han Jepun merujuk kpd sesebuah rancangan itu tlh siap dirakam sebelum waktu penyiaran.

(10) 1위 il.wi (Tempat Pertama)
√ "il.wi" mmbawa maksud juara (tempat pertama) dlm program muzik. Memandangkan perkataan Korea itu asalnya dari bahasa Han, jd ramai peminat aliran Korea skrg mengguna pakai terus kata "1위" sbg kata kerja.

(11) 코디 ko.di (Cody)
√ merupakan singkatan dr bahasa Inggeris "coordinator", merujuk kpd juru gaya fesyen dan juru gaya rambut artis. Tp ini merupakan bahasa inggeris ala Korea!
√ makna sebenar dlm bahasa inggeris ialah "penyelaras", fans mesti ingat juru gaya rambut dlm bahasa inggeris ialah "stylist".

(12) SNS
√ SNS ialah singkatan bg "Social Network Services (Perkhidmatan Rangkaian Sosial)".
√ Merujuk kpd platform web spt Twitter, Facebook, Instagram dsb.

(13) 미용실 mi.yong.sil (Salon Kecantikan)
√ bahasa Korea ini adalah terjemahan dr bahasa Han, jd ada org akn mmbuat perterjemahan terus bahasa Han "salon kecantikan". Ia sbnrnya merupakan pggilan ke atas salon rambut atau kedai rambut.

(14) 직찍 jik.jjik (Rakaman Fans (gambar) )
       직캠 jik.kaem (Rakaman Fans (video))
√ perkataan ini juga merupakan penggunaan biasa dlm budaya fans, "지찍" ialah "직접 찍은사진 (jik.jeop jjik-eun sa.jin, gambar yg diambil secara langsung oleh sendiri)" singkatan kata.
√ sementara "직캠" pula ialah "직접찍은캠동영상 (jik.jeop jjik-eun kaem.dong.yeong.sang, video rakaman secara langsung sendiri) singkatan.
√ tapi, dlm bhasa Cina ia tdk ada pembahagian antara gambar atau video, semua dipanggil sbg "rakaman fans".

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po