Langkau ke kandungan utama

Midnight Talk #6

Hai guys. Annyeong. Assalammualaikum. Nihao. Amboihhh kemahen bahasanya, haha.. Ampa rindu tak dengan segmen Midnight Talk?? Aku ada entry sembang tengah malam ni. Waktu ni dah sesuai sangat dah nak sembang. Nak membawang pun boley, kihkih...

Nak sembang pasal apa ehh? Ohya, agak2 sempat lagi tak nak wish Selamat Hari Raya? Aku nak ucapkan Selamat Hari Raya pada semua pembaca blog cikai nihh. Ampun maaf dipinta jika ada salah silap. Ok, back to the story. Aku cerita secara ringkas jela ehh.

Malam ni nak mengumpat pasal apa ekk? Emm... Pasal... Aku dan Jimin. Ehh, bukan Jimin BTS tuh laa.. But my car. Aku namakan dia Jimin,hehe.. First aku just nk ceta, aku dah berjaya dapat lesen memandu kali kedua,yeahhh...*gelak tak excited*. Kali kedua? Yes. Dulu masa lepas SPM aku dah penah ada experience amek lesen kereta tp aku stop lepas fail ujian QTI sampai habes tarikh lesen L. Kenapa fail?Aku tak mau cerita kenapa sebab ni hal personal aku,huhu... Then tahun 2016 baru aku ambik lagi sekali lesen keta selepas dipaksa tapi kali ni kat tempat lain plak, bukan kat driving school yg aku p dulu tu. Kena paksa dengan sapa? No need to tell here,hehe.. 

So berjalanlah proses mengambil lesen seperti biasa,hehe... Aku pun macam sesetengah student lain gak. Tak penah bawak keta sebelum amek lesen. Belajaqlah aku bawak keta. Jujur aku katakan, dr segi teknik, petua, aturan, and laluan dalam litar kat sekolah memandu yg aku p kali kedua ni lagi senang aku belajar dari masa kali pertama dulu. Haha, aku pun pelik tapi tu yg kenyataannya. 

Ok, tu part time masa belajaq amek lesen. Lepas dah lulus ujian JPJ, setahun gak aku tak drive sebab xdak keta,huhu.. (Lesen P waktu ni). Then, lepas mak cik aku dapat carikan keta untuk aku beli, akhirnya aku boleh memandu. Tapi, aku kena belajar drive balik sebab dah lama tak pegang stereng. Masa belajaq dulu aku belajaq keta manual, tp kali ni keta auto. Mula2 nak pegang stereng nervousla sbb dah lama kan tak pegang,haha. Samala masa mula2 p belajaq kat pusat memandu tuhh. Ketaq tak tau nak habaq wehh nak bawak keta. First, nak bagi berani bawak keta balik, aku belajaq kat umah mak cik aku dulu. Bawak kat dalam area kawasan rumah ja dulu. Pusing2 dalam 2, 3 round ja. Belajaq kawal brek ja dulu. Then, baru bawak p kat jalan raya lepas tu. Aku pun tak daklah tips ka petua. Sebab aku cuma atasi perasaan takut ja dulu. Sampaikan mak dengan mak cik aku bawak aku p amek air penawaq la nak bagi berani bawak keta, haha...

Tapi semua tu atas diri sendiri gakla, haha.. Masa belajaq tu bohongla lau tak langgar apa2, haha.. Pasu bunga mak cik aku jadi mangsa,haha.. Aku pun belajaq drive ni macam belajaq kat school jugaklah. Belajaq camna nak kawal brek, cara nak belok, bagi signal apa suma tula. Mak cik aku ajaq sikit2. Lepas dah cekap pusing2 dalam kawasan umah, aku pun bawaklah balik keta yang aku beli tu ke umah. Tapi still kena excort dengan mak cik aku sebab dia risau aku tak berapa cekap lagi waktu tu. Then, aku pun belajaq pusing2 kawasan kampung ja dulu. Ni kira tips gakla. Belajaq kat kawasan rumah dulu sebelum mula masuk ke kawasan jalan raya. Aku drive pusinglah jalan2 kampung aku sampai ke simpang kampung2 sebelah. Aku belajaq mak aku teman kat sebelah,hehe.. Taklah awkward. Dah cekap sikit kat kawasan kampung, baru aku masuk kawasan jalan raya. Tapi jalan raya yang tak sesak, yang tak banyak sangat keta. Macam kawasan aku ni, aku p kat Pekan Napoh and Pekan Changlun dulu bagi cekap sikit. Kawasan ni memang tak berapa sibuk sangat. Dah macam berani sikit, or cekap sikit baru p kat pekan yang sibuk sikit macam Pekan Jitra. Nak p Jitra pakai highway. Masa ni baru betul2 macam praktikal cmna nak bawak laju,huhu... Lau pekan Napoh dengan Changlun, xbawak laju sangat pun ok dah bagi aku sebab dia bukan highway pun. Sebab dekat sangat dengan kampung aku. 

Takpala. Pelan2 belajaq okla sikit. Dah boleh atasi sikit perasaan takut nak bawak keta tuhh. Tapi taklah nak bawak pi jalan jauh2. Setakat kawasan yang dekat2 ja bolehlah. Tak padan nak p jauh2, bukan nak watpa pun,haha..

Ceta pasal keta lak. Mak cik aku yg tolong carikan kereta untuk kami beli. Kami beli yang second ja pun sebab sesuai dengan bajet plus aku tak dak slip gaji nak beli yg baru punya. Jadilah. Asalkan boleh guna untuk bergerak okla tuh.. Keta aku jenama Viva ja, warna Putih. And aku memang namakan keta aku dengan nama Jimin,huhu...😁 

Tu ja nak ceta sebenaqnya,hahaha.. Sorry lau cerita ni memboringkan Aku dah penat taip,huhu.. Tapi apa yg aku nak sampaikan kat sini, bagi yang nak amek lesen keta tu, especially perempuan, jangan takut and give up. Aku pun takut gak dulu. Rasanya sampai sekarang aku still ada perasaan takut tu sikit even aku dah berani drive sekarang. Belajaq ja, dengaq betul2 arahan yg cikgu memandu tu ajaq. Bila nak belajaq bawak keta kat umah (bukan kat sekolah memandu), pastikan mintak tolong sapa2 yang pandai bawak keta tolong ajarkan. Then, belajaq kat kawasan berdekatan rumah dulu, pastu masuk ke jalan raya yang tak sibuk and bila dah betul2 cekap baru masuk ke jalan yg sibuk. Tu jala tips yg aku boleh kongsi.

Aku tak pandai share petua ka tips ka sebab aku sendiri pun tetap dalam proses belajaq memandu even aku dah boleh drive and ada lesen. Setiap hari bagi aku adalah proses pembelajaran. Macam kes aku, aku tak penah ada lesen sebelum ni and aku tak reti pun bawak moto. Tapi bila aku boleh drive, syukur Alhamdulillah lah. Atleast nak pegi mana2 senang dah. Takdaklah terperap kat rumah lagi,hehe... Aku pun dah mengantuk, nak tidoq. Ok, bye 👋

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pewarna Rambut Shurah

Assalammuala ikum... Ha i sume…Hari ni punya entri adalah sebab aq nak cite and kongsikan satu produk yg sangat aq suka guna,huhuhu….Mungkin ada yg pernah guna dan ada yg belum pernah guna lagi produk ni kan???So,aq akan cite kat korang pasal produk ni… Produk ape???... TARAAAAAA… . Haa….produk n i la.. Pewarna rambut shurah… Perwarna rambut shurah  mempunya i tujuh warna kesemuannya….And aq prefer      utkku guna warna keempatnya, iaitu warna  Koper Merah   (seperti yg  ditunjukkan dalam gambar)…Harganya,sangat2la berpatutan dan mampu dibeli, iaitu hanya dlm RM15.90 shj (sekotak)… Kepada korang yang beragama Islam,yg nak cuba produk ni,untuk menutup uban misalnya,   jangan risau…Kerana produk ni boleh diguna pakai solat..Kerana bahan2,dalamnya boleh sampai air ketika wudhuk…. TAPI!!!!!!... Sebelum korang nak pakai,korang kena melakukan ujian alahan dan ujian serat       terlebih dahulu…Tujuan ujian alahan adalah untuk menguji,sama ada,korang sesuai men

[UPDATE] Biodata SEVENTEEN

INTRODUCTION: Seventeen merupakan boyband baru asal Korea Selatan bentukan Pledis Entertainment. Grup ini beranggotakan 13 orang dengan rata-rata usia 17 tahun. Mereka terdiri dari S.coups, Junghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingyu, The8, Seungkwan, Vernon, Dino. Seventeen juga di bahagi dalam 3 unit iaitu Vocal Team, Hip Hop Team dan Performance Team. Anggota Seventeen sendiri terpilih setelah melalui rangkaian ujibakat pada program acara mereka sendiri yaitu 'SEVENTEEN TV'. Program tersebut sebagai saranan pelatihan para calon itu untuk belajar bagaimana cara menghibur penonton. Sebelum debut, adik dari After School, NU'EST & Hello Venus ini juga telah tampil dalam program "SEVENTEEN Project - Debut Big Plan" yang ditayang MBC Music, yang menunjukkan persiapan debut mereka. Seventeen memulakan debutnya pada tanggal 29 Mei 2015 dengan lagu “Adore U” yang juga merupakan bahagian dari album mini pertamanya ’17 Car

Resepi : Kerepek Buah Sukun

Hai...  Untuk entry hari ni aku nak share cara nak wat kerepek..Kerepek Ubi kah??Ohh...tidak,tidak..Bukan kerepek ubi ye kakak habang sekelian... Tapi kerepek buah sukun.. Pada sapa yang tawu rupa buah sukun pasti ada yang tawu buah ini boleh dimakan dengan cara buat kuih.Tapi, aku suka buat ala2 kerepek or keropok.Sodap baq hang...  Ok, aku akan share cara nak buatnya.Caranya senang.Pejam mata dah boleh buat..Mungkin ada yang da tawu cara nak wat, tapi aku still nak bagitahu jugak,huhu...Aku akan story terus dalam cara nak buatnya, bahan2nya korang terus detect kat dalam cara2 tu ehh...:p Cara2nya:  1) Kupas buah sukun.Buang kulit tebalnya tu. 2) Then, belah buah itu.Belah ikut bentuk sederhana kecil or besar.Ikutla cara sendiri untuk memudahkan untuk potong nipis buahnya. 3) Sebelum nak potong nipis, cucila dahulu buah itu bersih2 untuk buangkan getahnya.Jangan risau, getahnya tak macam getah buah nangka.Basuh dengan air jaa. 4) Dah bersih dicuci, bolehla po